Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

 

 

BLOG
BEKIJK PORTFOLIO
+31 (0)85 047 0547

Social media, bereik je doelgroep!

Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, maar hoe bereik je nu effectief jouw doelgroep? Gewoon maar lukraak een aantal accounts aanmaken en berichten plaatsen werkt echt niet. Maar wat dan wel? Een belangrijk onderdeel van een goede social media strategie is onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt en hen daar de content serveren die de interesse wekt.

Wie is je doelgroep?

De eerste stap in dit onderzoek is duidelijk bepalen wie jouw doelgroep eigenlijk is. Maak daarom een duidelijke omschrijving van jouw doelgroep met kenmerken als leeftijd, geslacht, nationaliteit, etniciteit, beroep, interesses, sociale stratificatie etc. Door je doelgroep zo goed mogelijk te beschrijven kun je onderzoeken hoe (met welke content) en waar (welke platformen) je hen kunt bereiken.

Waar is jouw doelgroep te vinden?

Ga je social media inzetten voor de communicatie, zoek dan uit welk platform populair is onder jouw doelgroep. Richt jij je bijvoorbeeld op jongeren en wil je Facebook inzetten? Weet dan dat in 2019 slechts 30% van de Facebookgebruikers in de leeftijdscategorie 15-19 dagelijks gebruik maakt van dit platform, in 2016 was dat nog 67%. Deze cijfers* tonen aan dat de gebruikers in deze doelgroep verhuisd zijn naar een ander platform. Zelf noemen zij als belangrijkste reden voor de “verhuizing”, dat zij een ander platform leuker vinden.
*Bron: Newcom, Nationale Social Media Onderzoek 2019
 
Wil je deze groep dus effectief bereiken, dan is Facebook waarschijnlijk niet het juiste platform want een groot gedeelte van deze groep kun je niet meer bereiken via dit platform. Je zal dus moeten onderzoeken welk platform voor hen nu belangrijk is. En nadat je dit bepaald hebt zal je vervolgens je ook moeten verdiepen in de redenen waarom je doelgroep op dit platform zit. Is het voor ontspanning, entertainment, informatie, etc.? Deze informatie is belangrijk om relevante content aan te kunnen bieden, waardoor de kans dat je berichten ook daadwerkelijk bekeken worden en engagement (likes, shares, comments) opleveren, groter wordt.

Conclusie:

Wil je succesvol zijn op social media verplaats je dan in je doelgroep en pas je strategie daarop aan. Nu hoor ik je denken: “Pffff….dat is wel een hoop werk voor een paar social media berichtjes….”. Maar onderschat dit niet, want met de juiste content op het juiste kanaal op het juiste tijdstip kun je heel veel bereiken.
 
En wat betreft de onderzoeken: je hoeft het niet allemaal zelf te doen! Maak slim gebruik van bestaande onderzoeken, hierin vind je veel waardevolle informatie. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is relevante onderzoeken opsporen, deze bestuderen en de conclusies vertalen naar de doelstellingen van jouw bedrijf.
 
Studio Hey maakt het nog gemakkelijker door relevante onderzoeken met jou te delen. Je hoeft alleen maar de blog te volgen en het nieuws komt vanzelf naar jou toe.
 
In het Nationale Social Media Onderzoek is bijvoorbeeld het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik en verwachtingen van social media en word al sinds 2010 door Newcom uitgevoerd. Een aantal belangrijke conclusies in het onderzoek van 2019 zijn:
 
·       Het aantal Facebookgebruikers blijft dalen, Instagram groeit gestaag door.
·       Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met name bij gebruikers onder de 40 jaar.
·       Het vertrouwen in social media is in 2018 gedaald na een aantal jaar stabiel geweest te zijn.
 
Wil je het hele onderzoek lezen? Je kunt het hier downloaden of ga naar de website van Newcom.nl.
 
Auteur: Yvonne Heijdra